Bakgrund

Efter många dåliga erfarenheter av begagnat bilköp, där jag flera gånger känt mig lurad och maktlös har jag varit arg för att jag inte gjorde den där extra kollen som jag borde ha gjort. Att jag inte tog bilen till en mekaniker innan köp och alla de där ”om” jag grubblat över när motorn rasat eller när jag hittat fel i växellådan. Ni som varit med om detta känner säkert igen er vid det här laget, men för er som funderar på att köpa bil, vare sig det är privat eller via en bilhandlare.

Läs detta:

En kall novemberkväll åkte jag och en vän från Västerås till Stockholm för att köpa en bil, säljaren som kom i tid och var mycket kunnig och pratsam övertalade mig snabbt, efter en provkörning var affären i hamn. Allt verkade vara i sin ordning därför betalade jag bilen och kände mig allmänt nöjd med min ny inköpta familjebil.

 

Strax innan jag skulle lämna Stockholm och bege mig mot Västerås via E18 dog bilen helt, den gick inte att starta och inget hände när jag vred om nyckeln. Jag ringde direkt till mannen som jag köpt bilen av och berättade vad som hänt, han började direkt att svära sig fri från ansvar och lugnade mig med att det kunde vara batteriet bara, han lovade att allt var i sin ordning. Jag hade bara köpt till trafikförsäkring så bärgningen skulle jag få ordna själv, jag kände mig väldigt utlämnad och arg vid vägkanten. Vår lokala verkstad i Västerås ställde upp för en rimlig kostnad och hämtade mig och bilen, efter 5 långa timmar kom vi hem.

Jag låg sömnlös nästan hela natten i ren desperation mejlade jag mannen som jag köpt bilen av för att jag ville häva köpet men han svarade inte på mejlet. Tidigt på morgonen åkte jag till verkstaden dit bärgaren kört min bil, samtidigt missade jag en hel dag på jobbet och frugan var inte så himla glad för att hon fick gå med barnen till förskolan i snön.

 

Jag möttes av ett besked som ingen vill höra, nämligen att vevaxeln är trasig, alltså ett motorhaveri. Motorbyte stod på tur men eftersom att en utbytesmotor kostade mer än vad jag betalat för bilen återstod bara en skrothög som skräpade på min uppfart. Jag ringde återigen till mannen jag köpte bilen av men han sa att bilen var i bra skick när han sålde den till mig.

Jag ringde till KO som hänvisade till hallåkonsument med flera, efter ett par timmar i diverse telefonköer kom jag fram till att det var kört och att jag blivit grundlurad och ingenting skyddade mig mot säljaren. Jag började givetvis se vad jag kunde göra annorlunda eller göra i framtiden för att inte hamna i samma eller liknande situation, men fann endast något som kallas ”begagnat försäkring”. Men när jag läste villkoren och såg att självrisken var 2000 kr plus 35 % av överstigande belopp  insåg jag att inte det heller hade hjälpt i detta dilemma. Samt att det inte hade täckt felet ändå på grund av att felet fanns på bilen innan köpet och det är väl det man vill skydda sig mot, alltså helt meningslöst.

 

Det var då idén föddes om ett skydd för den som blivit lurad men också ett avtal som gör det möjligt att kräva ansvar av en lurendrejare. Våra avtal gör det nästan omöjligt att luras om du som köpare följer dem noga och kräver av säljaren vare sig det är privat eller av handlare att underteckna våra avtal.

 

Trygga Köpet 

Ditt enda skydd vid privat köp